تفاوت بیسیم مجاز و غیرمجاز

بیسیم دستی یا واکی تاکی (walkie talkie)، یک رادیو گیرنده ـ فرستنده قابل حمل است که اولین بار در طول جنگ جهانی دوم توسط دونالد هینگ، آلفرد گراس (مهندس رادیو) و تیم مهندسی موتورولا توسعه یافت. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت های بیسیم مجاز و بیسیم غیرمجاز بپردازیم.

ابتدا برای استفاده پیاده نظام طراحی شد و بعدها در تجارت و سایتهای کاری نیز مورد استفاده قرار گرفت. به عبارت دیگر، واکی تاکی یکی از انواع بیسیم ها است که برای کاربری عمومی (کاربر معمولی) در نظر گرفته شده است. همانند دیگر بیسیم ها این وسیله نیز شامل دو قسمت است:

  • بخش فرستنده (ارسال اطلاعات)
  • بخش گیرنده (دریافت اطلاعات)

واکی تاکی معمولی مشابه یک گوشی تلفن با یک بلندگو در یک سر آن و یک میکروفون در سمت دیگر آن ساخته شده بود (در برخی وسایل اسپیکر همچنین به عنوان میکروفون مورد استفاده قرار می گرفت) و یک آنتن که بر روی دستگاه سوار شده بود. واکی تاکی یک وسیله ی ارتباطی نیمه دوبلکس (half-duplex) است. چندین واکی تاکی تنها از یک کانال رادیویی استفاده می کنند و تنها یک کانال رادیویی می تواند اطلاعات را در لحظه ارسال کند؛ در حالیکه دیگران می توانند محتوای ارسال شده را بشنوند.

گیرنده به صورت نرمال در مُد دریافت است. هنگامیکه کاربر می خواهد صحبت کند باید دکمه PTT (Push To Talk) را فشرده تا مُد گیرندگی خاموش شود و مُد فرستندگی روشن شود.

لازم به ذکر است که واکی تاکی اولیه (موتورولا) به صورت یک کوله پشتی بود که توسط ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی اول توسعه یافت

در تصویر زیر واکی تاکی مذکور قابل مشاهده است:

واکی تاکی مجاز
واکی تاکی اولیه مورد استفاده در جنگ جهانی دوم

منظور از بیسیم مجاز چیست؟

به دلیل استفاده ارگانهای امدادی مانند آتش نشانی، اورژانس، ادارات دولتی و … از بیسیم، کاربر عادی امکان استفاده از هر نوع بیسیم یا واکی تاکی را ندارد. زیرا استفاده بدون مجوز از بیسیم، باعث ایجاد تداخل رادیویی با فرکانس بیسیم ارگانها می شود. برای رفع این مشکل و امکان استفاده از بیسیم توسط شهروندارن عادی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان تنها مرجع صدور مجوز بیسیم در کشور فرکانسی را تحت عنوان فرکانس باند شهروند تعریف کرده است.

ارتباط رادیویی باند شهروند یک ارتباط رادیویی دو طرفه صرفاَ به منظور انتقال مکالمات با برد محدود توسط عموم مردم در سراسر کشور است.

واکی تاکی مجاز یا بیسیم مجاز، بیسیمی است که پس از تأیید توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و صدور مجوز حمل بیسیم، استفاده از آن محدودیتی ندارد.

تفاوت بی سیم دستی مجاز و واکی تاکی غیرمجاز

نکته قابل توجه این است که بیسیم واکی تاکی مجاز، در مقایسه با بیسیم غیر مجاز، بُرد کمتری دارد. برد بیسیم مجاز در فضای باز حدود 2 تا 4 کیلومتر و در فضای بسته بین 200 تا 600 متر متغیر است.

همچنین فرکانس بیسیم مجاز را نمی توان تغییر داد.

خرید بیسیم مجاز
تفاوت بیسیم مجاز و بیسیم غیرمجاز

از ویژگی های بی سیم واکی تاکی مجاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 1- دارای مجوز حمل بیسیم بدون هیچ‌گونه منع قانونی
  • 2- گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش
  • 3- پشتیبانی از انواع هندزفری بادیگاردی ، هندزفری حلزونی بیسیم و هندزفری بلوتوثی
  • 4- امکان تعمیر بیسیم در مراکز مجاز
  • 5- بدون نیاز به دستگاه مادر، آنتن و دکل

با توجه به استاندارد تعریف شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیسیم موتورولا مدل MT777، بیسیم کنوود مدل 3207، بیسیم باوفنگ، بیسیم غیر مجاز است.

امروزه واکی تاکی در هر مکانی که نیاز به ارتباط رادیویی سیار باشد مورد استفاده قرار می گیرد از جمله تجارت، امنیت عمومی، نظامی و … .

این وسیله ارتباطی را می توان در محدوده قیمتی ارزان برای انواع آنالوگ و به صورت اسباب بازی تا انواع دیجیتال که در قایق ها و صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب کشورها استفاده از واکی تاکی را دست‌کم برای تجارت و ارتباطات دریایی مجاز دانسته اند. 

چون استفاده از واکی تاکی آسان است کاربرد گسترده ای در مکانهایی که به دلیل وسعت یا عدم پوشش سیگنال موبایل، استفاده از نلفن همراه امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال:

  • در هتل‌ها برای ارتباط امن و آسان
  • رستوران‌ها و مراکز تفریحی
  • پرسنل حراست بیمارستان
  • کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی
  • پروژه‌های عمرانی و ساختمانی
  • نصاب دوربین
  • آفرود، طبیعت‌گری و کویرنوردی

ستایش فاوا مرکز فروش بیسیم و لوازم جانبی انواع واکی تاکی مجاز را با بهترین کیفیت عرضه می‌کند.

بیسیم واکی تاکی مجاز

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید:

031-32404505

تفاوت بیسیم مجاز و بیسیم غیرمجاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *